23948sdkhjf

Priset på mat fortsätter att rusa

Livsmedelspriserna började öka i januari och stegringen ser bara ut att accelerera.

I februari steg KPIF-inflationen i Sverige till 4,5 procent enligt senaste siffrorna från SCB. Enligt myndighetens konsumentprisindex (KPI) präglades månaden främst av ökade livsmedelspriser.

I februari ökade priset på mat och dryck med 1,6 procent samtidigt som samtliga konsumtionspriser ökade med 0,9 procent.

Att priset på mat skulle öka i handeln har varit väntat i flera månader då producent- och förädlingsledet under en längre tid dragits med kraftig ökade råvarupriser. Trots det hade livsmedelspriserna legat på en låg nivå ända fram tills i januari i år då trenden till slut bröts.

– Livsmedelspriserna ökade på bred front i februari. Även om vi såg vissa tendenser till att livsmedelspriserna började stiga redan i januari, var det ett helt annat genomslag nu i februari, säger Sofie Öhman, prisstatistiker på SCB, i en kommentar.

Priserna ökade i februari inom samtliga kategorier med undantag av matfett där priset på smör minskade med 6,8 procent. Framför allt priset på frukt och grönsaker ökade med 3, respektive 5, procent. Även mjöl, gryn och bröd ökade i pris och lär så göra även framöver som ett resultat av kriget i Ukraina.

Den absolut största prisökningen stod dock fortsatt priset på kaffe som ökade med hela 11,6 procent. Just kaffe har ökat kraftigt under en längre tid. Sedan 2020 har priset skjutit iväg med hela 32,5 procent.

  Senaste 12 mån Sedan 2020 Januari-februari
Totalt (kpi) 4,3 5,2 0,9
Livsmedel o drycker 4,0 3,5 1,6
Kött 2,3 2,8 0,2
Frukt 2,2 -2,1 3,0
Grönsaker 5,9 4,9 5,0
Mjöl, gryn, bröd 5,9 5,3 1,7
Mjölk, ost, ägg 2,8 2,8 0,3
Fisk, fiskkonserver 6,2 4,0 0,7
Läsk, vatten, juice 0,4 1,5 0,3
Kaffe, te, kakao 24,3 27,2 10,3
Matfett 4,3 2,5 -2,7
Glass, sötsaker 1,6 1,6 0,0
Övrigt 2,9 3,1 1,6
Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Ökad produktion och stillastående lönsamhet i livsmedelssektorn
Ökad försäljning för bryggerierna
Morotsproducenten lägger ner verksamheten efter nära 100 år
Lidl i samarbete med 50 leverantörer: Sänker och låser priser på ett hundratal produkter
Här bygger Agtira sin nästa anläggning för 285 miljoner
Gryningsräd mot energidrycksjätte
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.113