23948sdkhjf

Spendrups först med ny hållbar flerpackslösning

Ny burklinje invigd på Spendrups i Grängesberg. Papper ersätter plast i ny flerpackslösning.

Idag invigde Spendrups en helt ny tappningslinje för burkar på bryggeriet i Grängesberg – en investering på 200 miljoner kronor. Samtidigt görs en satsning på en ny förpackningslösning för burkar i flerpack i dagligvaruhandel – så kallad Keel Clip – som ersätter plastmaterial med papper.

 Investeringen i en ny tappningslinje är den största på många år i bryggeriet i Grängesberg. Den höga efterfrågan på burk som förpackning för såväl öl som läsk och vatten och övergången till så kallad ”Sleek can” ligger bakom satsningen.

”Sleek can” är som namnet antyder en smalare och högre burk än föregångaren ”Classic can”. En burk på 66 mm i diameter och höjd på 115 mm har bytts mot den nya ”Sleek can” med en diameter på 58 mm och höjd på 145 mm.

Linjen kommer att kunna producera 60 000 burkar per timme. En del av satsningen innebär också att en helt ny förpackningstyp för burk i flerpack introduceras i Sverige. Keel Clip - som lösningen heter - är 100 procent pappersbaserad och kommer till en början att finnas på Trocadero och Mariestads.

– Vi strävar efter en så hållbar och cirkulär förpackningsflora som möjligt. Genom detta får vi en förpackning som är 100 procent materialåtervinningsbar, vilket är i linje med vårt mål att alla Spendrups förpackningar ska vara helt materialåtervinningsbara till 2025. Papper har också en högre återvinningsgrad än plast och gör mindre skada i naturen om den felaktigt hamnar där. Det är en förpackning som passar både konsument och dagligvaruhandeln, säger Anna Lidström som är hållbarhetschef på Spendrups.

Besparingen av plast kommer att bli cirka 100 ton per år när hela burksortimentet har övergått till Keel Clip. Detta kommer att ske gradvis, eftersom det krävs två produktionslinjer för att täcka hela burkvolymen. Från och med andra kvartalet 2023 går alla Spendrups varumärken över till den nya pappersbaserade förpackningen för burk i flerpack.

– Vi gör en miljonsatsning i det här nya förpackningsslaget och vi gör det med ett långsiktigt perspektiv. Vi är först ute på den svenska marknaden, och i de konsumentundersökningar vi har gjort har vi fått mycket positiv respons. Det innovativa med den här förpackningslösningen är att burkarna hålls ihop på ovansidan, vilket ger en materialeffektiv förpackning, och det kommer också bli ett snyggt och enhetligt intryck på hyllan i dagligvaruhandeln, säger Magnus Willén som är ansvarig för förpackningsutveckling på Spendrups.

– Att hitta rätt format och förpackning är en viktig faktor för att vi ska få ett mer effektivt varuflöde när vi exempelvis ska bygga pallar och expolösningar som passar dagligvaruhandeln. Under vecka 14 kommer vi gå över till sleekformat på burkar.

Burk, en växande trend

Med den nya förpackningslösningen kommer Spendrups storsatsa på läsk och alkoholfri öl på burk. Allt fler konsumenter efterfrågar dryck på burk, inte bara i Sverige utan också internationellt. Burken är intressant ur ett hållbarhetsperspektiv då den väger mindre, tar mindre plats och är enklare att återvinna. 2020 återvanns 89,1 procent av alla burkar.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Nystartade uppstickaren Nuverica i internationellt samarbete
Extra: Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
Oro för vikande efterfrågan på svenskproducerad mat
Ifrågasatt äggregel slopas – Coop jublar
Probi tar över distributionen av egna varumärket
Stora vinster med kväveåtervinning från avloppsvatten
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.171