23948sdkhjf

Nu ska det plastbantas i frysdiskarna

Kedjorna och stora leverantörer till dagligvaruhandeln har enats om en gemensam avsiktsförklaring. Nu ska omställningen av plastförpackningar för frysta livsmedel starta.

Målet är att alla plastförpackningar ska vara återvinningsbara.

Axfood, City Gross, Coop Sverige, Ica Sverige och Lidl Sverige, samt livsmedelsleverantörerna Dafgårds, Findus Sverige, Guldfågeln, Ingelsta Kalkon och Orkla Foods står bakom avsiktsförkaringen.

De aktörer åtar sig att senast under 2022 påbörja omställningen av plastförpackningar för frysta livsmedel.

Konkret innebär det att man åtar sig att arbeta mot att primärt använda:

  • Förpackningar som inte är sammansatta av flera olika sorters plast.
  • Plastförpackningar som har max 60 procent tryckyta (inkl. lack).
  • Transparenta eller vita förpackningar.

–  Tekniken kring smartare förpackningar utvecklas ständigt, och genom att komma överens inom dagligvaruhandeln, och med ett antal stora leverantörer, ökar vi nu farten i omställningen. Omställningen får dock inte gå ut över ambitionen att minska matsvinnet. Utmaningen är att behålla förpackningens förmåga att skydda och bevara maten, samtidigt som den ska gå att återvinna, säger Karin Brynell, vd på Svensk Dagligvaruhandel, i en kommentar.

Redan under våren kommer de första förpackningarna som är utformade för att möta kraven på ökad återvinning att komma ut i frysdiskarna.

Axfoods första varor med nya och mer hållbara förpackningar finns redan i frysdiskarna hos Willys och Hemköp, skriver kedjan i ett pressmeddelande.

– Det är positivt med samarbeten inom näringslivet av det här slaget, som bidrar till ökad cirkularitet. Det bådar gott inför framtiden och resulterar förhoppningsvis i fler gemensamma insatser som gynnar både konsumenterna och miljön, säger Axfoods hållbarhetschef Åsa Domeij.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Nystartade uppstickaren Nuverica i internationellt samarbete
Extra: Ica lanserar hårt besparingsprogram – 200 tjänster ska bort
Oro för vikande efterfrågan på svenskproducerad mat
Ifrågasatt äggregel slopas – Coop jublar
Probi tar över distributionen av egna varumärket
Stora vinster med kväveåtervinning från avloppsvatten
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.219