23948sdkhjf

Too Good To Go utmanar bäst före-datumet med ny märkning

Maträddarappen Too Good To Go lanserar märkningen ”Ofta bra efter” och uppmanar konsumenten att titta, lukta och smaka.

En ny undersökning visar att hälften av svenskarna inte vet skillnaden mellan bäst före och sista förbrukningsdatum. Det kan leda till onödigt matsvinn. Därför lanserar nu maträddarappen Too Good To Go en nationell kampanj där en ny ofta bra efter-märkning ska uppmana konsumenten till att titta, lukta, smaka.

Vid undersökningen som Too Good To Go låtit göra svarade 2 000 män och kvinnor över 18 år att de känner till skillnaden på bäst före datum och sista förbrukningsdag. Men undersökningen visade att 49 procent inte hade en aning om vad de olika märkningarna står för.

Mer än en tredjedel av svenskarna har svårt att avgöra när maten är otjänlig som föda. Det leder helt i onödan till att en stor mängd mat slängs. Så mycket som drygt 10 procent av allt matsvinn beror på denna förvirring kring datummärkningen, enligt To Good To Go, som i Sverige bland annat har ingått ett partnerskap med Ica och samarbetar med 25 Lidl-butiker.

– I vår undersökning ställer vi specifika frågor om datummärkning. Vi såg att många svarar fel. Vi ser att det finns ett behov av ett initiativ som upplyser och leder konsumenten i rätt riktning, säger Åsa Sandberg, matsvinnsexpert på Too Good To Go.

Tillsammans med livsmedelsproducenter lanserar Too Good To Go en ny etikett. En av leverantörerna är Mondelēz. De ska införa märkningen på  Philadelphiaostarna.

– Om vi ska lyckas minska koldioxidutsläppen måste vi hjälpa varandra. Matavfall spelar en viktig roll för klimatförändringarna och är därför ett effektivt område för åtgärder. Vi vill bidra till att lösa problemet genom att använda den nya märkningen på Philadelphia, så att konsumenterna förhoppningsvis väljer att titta, lukta och smaka på osten innan de slänger den i onödan, säger Marcus Hartmann, corporate and government affairs lead Nordics för Mondelēz International.

Andra producenter som stöttar initiativet är Danone, Unilever, Goodlife Foods och Robin Delselius.

Kampanjen rullar i elva länder och finns på miljontals produkter runt om i Europa.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094