23948sdkhjf

Expert tror inte att kedjorna saltar priserna – Axfoods marginal sjönk

Risken för att livsmedelsaktörer tar i extra mycket i prishöjningarna för att stärka sina marginaler har fått Konkurrensverket att efterfråga bättre verktyg. Prisexperten Ulf Mazur tror dock inte att kedjorna vågar salta priserna. "Konkurrensen från lågprisaktörerna är påtaglig", säger han.
Greedflation är ett begrepp som dykt upp på den internationella scenen under den senaste tidens prisvolatilitet. Kort förklarat bygger det på antagandet att företag med så kallad prismakt, exempelvis dagligvarukedjorna, utnyttjar konsumentens oförmåga att i dagsläget avgöra vad som är rimliga prisökningar och inte. Detta genom att salta prishöjning...
Få tillgång till hela artikeln - enkelt och snabbt
Provprenumeration
Skapa en provprenumeration
Prova nu
Prenumeration
Välj mellan våra prenumerationer på Food Supply SE och hitta vad som passar dig och/eller ditt företag
Se prenumerationer
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Lantmännen förvärvar skånsk lantbruksverksamhet
Max tar COO och vice vd från Yum Brands
Axfood utklassade marknaden – höjer utdelningen
Fågelfjädrar testas för framtidens bioplast
Dagab byter ut 1,4 miljoner träpallar
Vd-byte på Kahls
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.125