23948sdkhjf

Marknadsföringskostnader tyngde Kopparbergs

Bryggeriet Kopparbergs resultat före avskrivningar sjönk till 110 miljoner kronor (139) under det andra kvartalet, i förhållande till jämförelseperioden året innan, som en konsekvens av högre frakt- och marknadsföringskostnader.

Det skriver vd Peter Bronsman i bolagets delårsrapport.

De ökade marknadskostnaderna är framför allt inom "on-trade" (pubar och restauranger), med syftet att hjälpa detta segment med återöppningar efter covidnedstängningarna, framhåller Kopparberg-chefen.

Omsättningen för kvartalet steg nästan 8 procent.

"På våra viktigaste turistmarknader så som Spanien, Grekland och Cypern har vår försäljning fått fart mycket snabbare än vad vi budgeterat", noterar Peter Bronsman.

Under perioden har bolaget tagit sitt varumärke ytterligare ett steg framåt med lanseringen av Kopparberg Cocktail Collection, en drickfärdig spritbaserad dryck i trendiga smaker, heter det.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.128