23948sdkhjf

Livsmedelsföretagen kritiserar Magdalena Andersson: ”Djup okunskap”

Under tisdagens partiledardebatt oroade sig Magdalena Andersson för att matleverantörer passar på att höja priserna. "Det tyder på en djup okunskap", säger chefsekonom Carl Eckerdal.

Under Aftonbladets partiledardebatt på tisdagskvällen oroade sig statsminister Magdalena Andersson enligt Tidningen Näringslivet för att livsmedelsföretag nu passar på att höja priserna, så kallad ”greedflation”.

Vi märker högre matpriser, då måste det vara någon som skär emellan. Det här behöver vi ha koll på, att det inte skärs emellan av matdistributörerna, sa statsministern under en debatt om jordbruket.

Carl Eckerdal, chefekonom för Livsmedelsföretagen reagerar nu starkt på uttalandet.

Ja, jag hörde det och studsade väldigt på det. Det tyder på en djup okunskap om hur marknaden fungerar. Det är en intensiv konkurrens i förädlingsledet globalt. Europa har trehundratusen livsmedelsproducenter som tävlar om konsumenternas uppmärksamhet. Är det något företag som passar på att höja sina marginaler omotiverat då blir de utkonkurrerade och tappar volymer, helt enkelt, säger han till P1 Morgon.

Många tidningar inom allmänmedia har i en rad artiklar lyft upp greedflationen men hittills syns inga sådana effekter i dagligvaruaktörernas siffror. Tvärtom har branschens största aktörer Ica och Axfood båda minskat sina marginaler, vilket Fri Köpenskap bland annat berättade om i går, onsdag.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.141