23948sdkhjf

Svenska företag optimistiska trots allt

Trots tider av geopolitiska konflikter, hög inflation och leveranssvårigheter ser de svenska företag som är internationellt verksamma positivt på affärsklimatet.

Det visar den årliga undersökningen Global Business Climate Survey som presenteras av Business Sweden och Swedish Chambers International (SCI). Den görs bland 1.600 företag aktiva på 22 nyckelmarknader.

En majoritet av företagen är fortsatt lönsamma och över hälften har siktet inställt på nya investeringar.

"Svenska företag har en tydlig konkurrensfördel då de erbjuder klimatsmarta och hållbara produkter, lösningar och tjänster. Affärsklimatet har stärkts på de flesta marknaderna sedan förra årets undersökning vilket ger skäl till försiktig optimism", säger Jan Larsson, vd på Business Sweden.

Undersökningen visar också att två av tre företag tycker att det svenska varumärket är värdefullt för affärerna. Andelen företag som lyfter fram klimat- och miljöaspekter som en viktig faktor i kundernas köpbeslut har ökat till 40 procent.

Det positiva stämningsläget återspeglas i de flesta marknaderna förutom Kina och Hong Kong där synen på det lokala affärsklimatet har försämrats bland svenska företag.

Nästan 70 procent av företagen rapporterade god lönsamhet förra året. En majoritet av företagen förväntar sig ökad omsättning i sin bransch på 12 månaders sikt.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
De blir först med svenska ekologiska bönor på burk
Stacky’s tar in kapital
Picadeli är på väg tillbaka – med mer digitaliserad salladsbar
FTI avvecklas: Nytt bolag ska möta framtidens krav på producentansvar
Så klarade Skåne-Möllan prisökningarna
Utmanande kvartal för Midsona
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.094