23948sdkhjf

Lohilo tappar Häagen Dazs – och 25 procent av omsättningen

Lohilo Foods har kommit överens med General Mills om att inte förlänga det befintliga distributionsavtalet avseende Häagen Dazs glass i Sverige.

"De villkor som General Mills ställt upp för en förlängning av avtalet har inte kunnat accepteras av Lohilo, varpå avtalet upphör att gälla den 31 december 2022", skriver Lohilo i ett pressmeddelande.

Lohilos försäljning av produkter under varumärket Häagen Dazs har årligen uppgått till totalt cirka 70 miljoner kronor, vilket motsvarar cirka 25 procent av Lohilos totala försäljning.

De nya distributionsavtalen med Fuud respektive Sproud som kommunicerats under augusti bedöms under 2023 kunna täcka för en större del av marginaltappet som avslutet med Häagen Dazs innebär, heter det.

Lohilo kommer under fjärde kvartalet att genomföra en översyn för att optimera storlek och struktur för dess organisation, efter de nya förutsättningarna. Detta väntas främst innebära att den planerade utökningen av resurser relaterad till Fuud och Sproud uppdragen inte kommer att behöva genomföras.

"Det är tråkigt att vi inte kunnat nå fram till en överenskommelse med General Mills, samtidigt som jag på den positiva sidan kan konstatera att vi nu får mer resurser till att utveckla våra egna varumärken maximalt och dessutom kan ge Fuud och Sproud en riktigt fin start i vår portfölj", kommenterar vd Richard Hertvig.

 

Kristine Trapp +46 8 5191 7927

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Kai Gyllström går från Arla till Atria
Vrigstads ostar lever vidare hos Gäsene
Veg of Lund påbörjar produktion i Tyskland
EU:s nya förpackningslagstiftning offentliggjord
Baguetten blir kulturarv
Handskuren pommes frites på ny snackbar i Stockholm
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.109