23948sdkhjf

Mer godis och mindre frukt under pandemin

Svenska folket drack och åt onyttigare 2021.

Under pandemiåret 2021 åt och drack svenska folket onyttigare än året innan. Det visar ny statistik från SCB.

Under ett år där många fick spendera mer av sin tid hemma än väntat så ökade försäljningen av livsmedel och drycker med 2,9 procent samtidigt som priserna ökade med 0,4 procent. Jämfört med 2019, innan pandemin bröt ut, ökade livsmedel och drycker med 10,7 procent.

Framför allt ökade dryckeskonsumtionen under 2021 där alkoholfria drycker ökade med 7,9 procent och mineralvatten, läsk, frukt och juice ökade mest med 8 procent. Även alkoholhaltiga drycker ökade med 3,9 procent där främst spritdrycker ökade med 8 procent följt av vin på 3,1 procent och öl på 2,7 procent.

Dryckeskategorin som helhet har vuxit och tagit andelar från övriga livsmedel. Livsmedel stod 2021 för 75,6 procent av försäljningen och alkoholfria drycker stod för 9,2 procent och alkoholhaltiga för 15,2 procent.

Den hemmasittande konsumenten valde även i större utsträckning att äta godis och låta fruktskålen stå orörd då kategorin sötsaker ökade med 6 procent samtidigt som frukt minskade med 2,1 procent. Även bakverk fick sig en skjuts då den kategorin ökade med hela 11,5 procent 2021.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
Ökad produktion och stillastående lönsamhet i livsmedelssektorn
Ökad försäljning för bryggerierna
Morotsproducenten lägger ner verksamheten efter nära 100 år
Lidl i samarbete med 50 leverantörer: Sänker och låser priser på ett hundratal produkter
Här bygger Agtira sin nästa anläggning för 285 miljoner
Gryningsräd mot energidrycksjätte
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.11