23948sdkhjf

Probi tar över distributionen av egna varumärket

Probiotikabolaget Probi har beslutat att från och med den 1 april 2023 ska bolaget ta över distributionen av sitt eget varumärke i Sverige.

Därmed har Probi valt att inte förlänga det avtal med en extern distributör som funnits på plats sedan 2009.

– Probis globala strategi som B2B-aktör inom probiotika är oförändrad. Sverige är samtidigt unikt för Probi, då vi har produkter på marknaden under eget varumärke. Vår starka position i Sverige gör det naturligt för oss att ta kontroll över hela värdekedjan. Vi ser stor potential att stärka vårt eget varumärke och öka försäljningen i både befintliga och nya kanaler. Vi har haft ett bra samarbete med vår distributör, men genom egen marknadsorganisation kommer varumärket få väsentligt större fokus och uppmärksamhet, säger Tom Rönnlund, vd för Probi i en kommentar.

Initialt innebär övertagandet en ökad nettoomsättning på cirka 10 miljoner kronor på årlig basis och en neutral resultateffekt, med hänsyn tagen till kostnader för uppbyggnad av en intern marknadsorganisation.

Kommentera en artikel
Meddela redaktionen
Företagens egna nyheter
Se alla medlemsnyheter
Mest läst
Senaste nytt
Se senaste nytt
Utvalda artiklar
Utvalda nyheter från förstasidan
När kommer fastsatta korkar på mejeriförpackningar?
Bättre än väntat för Cloetta
Hammars gör sitt första förvärv – köper bryggeri
Stora mängder grödor blir aldrig mat
Trots hinder, industrin vill använda mer bioplast
IVL fortsätter leda arbetet mot matsvinn: Fler tunga samarbetspartners
Andra Nordiska Medier
Fri Köpenskap
RS & FastFood
Packnet

Sänd till en kollega

0.125