Alltfler företag erbjuder mobila betalningslösningar. Kortföretagens monopolställning gör att de och deras partners kan ta ut enorma summor i avgifter så länge inga andra alternativ finns än kontanter. Hur mycket kortbetalningarna kostar en handlare är det ingen som vet exakt. Men nu har svensk Handel genom HUI Research tagit fram riktvärden genom att intervjua tuden handlare.
Handlarna tar största smällen– Konsumenterna lever i okunskap om hur mycket det kostar att betala med kort. Bara 40 procent av avgifterna är synliga för dem. Resten är dolda avgifter som bankerna tar ut av butikerna där kunderna handlar, säger Bengt Nilervall, betalansvarig på Svensk Handel i ett pressmeddelande från Livsviktigt.
Bengt Nilervall ser gärna att andra företag kom in på marknaden så att priskonkurrensen ökar och bankerna bli mindre systemviktiga, vilket ökar den finansiella stabiliteten. Dtta är något han jobbar för inte bara bland svenska beslutsfattare utan även inom resten av europa genom Eurocommerce.