Försäljningen av prinskorv av kalkon har överstigit företagets vildaste beräkningar. Även försäljningen av den nylanserade julskinkan av kalkon har överträffats. Imorgon lämnar den sista färska hela kalkonen Ingelstad Kalkon.
– 2012 blir ett riktigt gott kalkonår. Försäljningsökningen tolkar vi som att allt fler konsumenter upptäckt kalkonköttets fördelar. Redan i oktober noterade vi en ökning jämfört med föregående år. Kalkon vid Allhelgonahelgen, första advent och istället för gås vid Mårtensafton har blivit allt vanligare, säger Eva Smidfelt, marknadschef på Ingelstad Kalkon AB i ett pressmeddelande.
Det färska kalkonsortimentet på julbordet – prinskorvar, köttbullar, sylta, julkorv och paté – kompletterades i år med nyheten julskinka av kalkon – ett bra alternativ till den färska hela kalkonen. Under december har det levererats 50 procent mer prinskorvar än föregående år.
– Även vår julskinka av kalkon har mottagits mycket väl av både handel och konsumenter, avslutar Eva Smidfelt