Hon leder Paulig-företag i internationell satsning
Det finska prisbelönta livsmedlet Pulled oats tar steg mot utlandslansering med avstamp i Sverige.
Hon kommer närmast från en roll som tillförordnad marknadsföringsdirektör för kaffedivisionen hos Gold & Green Foods moderkoncern Paulig Group. Dessförinnan har hon bland annat varit landschef för Arvid Nordquist Finland och ansvarig för Legos nordiska försäljningsorganisation.
Tidigare vd:n, medgrundaren Maija Itkonen, kommer fortsatt att sitta i styrelsen samt ansvara för varumärket.
– Det är fint att få vara med om att skapa den finska superproduktens framgångsberättelse i detta innovativa team, säger tillträdande vd:n Tina Hansen i ett pressmeddelande.
Tidigare i år utsågs företagets produkt Pulled oats till årets livsmedel i Finland, och Paulig har indikerat att en internationell satsning är nästa steg. Innan sommaren lanserades produkten på ett begränsat antal butiker i Stockholmsområdet, och i höst väntar en större lansering i landet.
Produkten, som består av havre, ärter och åkerbönor, framställs genom en patenterad teknik som företaget håller hemlig. I grova drag beskrivs processen med att havre, bön- och ärt-protein blandas med vatten, varpå massan samtidigt böjs under upphettning för en fiberrik konsistens ska uppstå.