23948sdkhjf

Duni: Restaurang och catering på samma nivå som innan pandemin

Under årets första kvartal såg Duni att efterfrågan inom den del av konsumentmarknaden som bolaget verkar på, restaurang och catering, låg på nivåer som innan pandemin.

Det uppger Robert Dackeskog i rapportens vd-ord.

"Vår uppfattning är att människor ville umgås och äta tillsammans, och prioriterade restaurangbesök. Konsumtionstrenderna visar också att vi äter fler gånger över ett dygn och på språng, vilket driver framför allt take-away-industrin", skriver vd:n vidare.

Utvecklingen i restaurangbranschen stod i kontrast till trenderna på konsumentmarknaden i stort under första kvartalet, skriver vd:n och exemplifierar med att konsumenter i större utsträckning verkade avvakta med större utgifter som resor, hotellnätter och renoveringar när högre inflation och räntor påverkade privatekonomin.

"Samtidigt fortsatte många att äta serverad mat till vardags, hemma, på restaurang eller i farten mellan olika aktiviteter. Som ett resultat av detta präglades även koncernens verksamhet av normaliserade nivåer under första kvartalet jämfört med innan pandemin", skriver han vidare.

Koncernens bruttovinst uppgick till 391 miljoner kronor, en ökning med 45 procent i absoluta tal jämfört med samma period föregående år.

Ökningen ska ses mot bakgrund av att löpande effektiviseringar i bolagets värdekedjor fallit väl ut. Bruttomarginalen ökade med 2 procentenheter jämfört med samma period föregående år men nådde inte upp i nivåer som innan pandemin, uppger vd:n.

"Den huvudsakliga förklaringen är fasningen mellan inflationstryck och de kostnadskompensationer som genomförts under kvartalet", heter det.

Duni såg även stark tillväxt i sina olika affärsområden

Affärsområdet "Duni" ökade sin försäljning under kvartalet med 34 procent i fasta växelkurser jämfört med samma period året innan.

"Omsättningen var också högre än innan pandemin. Samtliga marknader bidrog positivt till tillväxten under kvartalet", skriver vd:n.

Affärsområdet Biopak ökade samtidigt sin försäljning med 11 procent jämfört med samma period året innan.

Tillväxten ökade också jämfört med innan pandemin, drivet av framför allt den australiensiska marknaden.

"Lagernivåerna, som efter pandemin i Europa varit förhöjda, sjunker även om kontrakts- och lagerledtider gör att den positiva effekten dröjer", heter det vidare.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063