23948sdkhjf

Veg of Lunds vd hoppfull – flera nya produkter i pipeline

Veg of Lunds nya strategi börjar märkas i resultatet, uppger vd Fredrik Carling.

Veg of Lund, som utvecklar växtbaserade livsmedel under konsumentvarumärket Dug, hade en omsättning på 1,8 miljoner kronor (0,5) under första kvartalet 2023. Schweiz som ny marknad stod för 45 procent av försäljningen.

Det framstår av delårsrapporten.

Ebitda-resultatet uppgick till -8,3 miljoner kronor (-17,7). Den minskade förlusten berodde på åtstramningar och prioritering av kostnader, enligt delårsrapporten.

Bruttomarginalen sjönk till 12 procent (19).

Samtidigt som Veg of Lund fokuserar på att kommersialisera de produkter som redan är konsumentklara fortsätter arbetet med att expandera produkt- och patentportföljen ytterligare

Den produkt närmast kommersialisering ligger i utveckling av matlagningsgrädde, en form av crèmefraiche samt vispgrädde. Dessa kommer införlivas under DUG-varumärket och erbjudas till industri- och butikskunder under det fjärde kvartalet 2023.

De olika formerna av grädde har samma unika egenskaper som vår potatisdryck. Hållbar, allergivänlig och hjälper att ”bygga” maträtter med en neutral smak, förklarar Fredrik Carling i sitt vd-ord.

Enligt Carling, som tillträdde som vd i september förra året, börjar företagets nya strategi nu att märkas. Han tycker att året har börjat bra med en produktportfölj som är uppdaterad och fler produkter i pipeline.

”Mycket återstår att göra men vi har en bra början och ser framemot att i 2023 förflytta oss framåt och göra året till något väsentligt annorlunda mot 2022. Jag är övertygade om att så kommer bli fallet och hoppas visa det kvartal för kvartal framöver”, avslutar han vd-ordet.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.11