23948sdkhjf

Monsterökning av förlusterna för tacouppstickare – som växer så det knakar

El Taco Truck fortsätter att växa så att det knakar. Men förlusterna växer ännu snabbare än omsättningen.

Breakit rapporterar att Nicoya-ägda El Taco Truck redovisar en omsättning på 48,9 miljoner kronor för 2022. Det är en ökning på runt 66 procent jämfört med året innan. Men förlusterna har ökat ännu mer och är nu uppe i 48,1 miljoner. Det är mer än dubbelt så mycket som under 2021 då förlusten landade på 23,8 miljoner. 

Bolaget uppger att förlusterna beror på investeringar i bland annat nyanställningar. Bolaget har gått från 8 till 12 anställda.

– Vi har hela tiden haft en målsättning om snabb tillväxt och att på kort tid bygga varumärkeskännedom i Sverige, och det har vi verkligen lyckats med. Men vi har nu siktet inställt mot att snabbare nå lönsamhet jämfört med tidigare, säger El Taco Trucks vd, Robert Wranning, till Breakit.

Bolaget tog in 50 miljoner kronor från investerare i fjol. Men att fortsätta täcka förlusterna med externt kapital är ingen långsiktig strategi.

– Målet för lönsamhet har tidigarelagts med ett år. Som ungt bolag så har vi alltid arbetat entreprenöriellt och snabbfotat med mindre resurser. Jag är stolt över hur teamet varje dag kämpar för att ta oss framåt som företag, både i med och motvind, säger Robert Wranning till Breakit.

El Taco Truck tror sig nå en omsättning på 100 miljoner i år.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.172