23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Svenska bolag gynnas av tillväxt inom choklad

Den stigande globala chokladförsäljningen kan vara en positiv utveckling för svenska bolag

En undersökning av konfektyrmarknaden, som genomförts av Livsmedelsanalysfirman Euromonitor International, visar att choklad dominerar den globala konfektyrmarknaden med en marknadsandel på 55 procent. Sockerprodukter har 31 procent av marknaden och tuggummi 13 procent.

Rapporten visar att försäljningstillväxten av choklad är större än den för socker och tuggummi i nära hälften av de 80 länder som medverkade i undersökningen.

Ljus framtid för chokladen

Francisco Redruello, livsmedelsanalytikern på Euromonitor, säger att konsumenter är beredda att betala mer för att få njuta av choklad.

– Värdeökningen drivs av en rad olika faktorer, exempelvis hälsoaspekten, större marknadsföring och snyggare förpackningar, säger Francisco Redruello till CNBC, skriver affärsvärlden.

Särskilt framgångsrika har de producenter varit som kunnat certifiera att produkterna består av 100 procent kakao och redovisa bönornas ursprungsland.

Under de kommande fem åren förväntas chokladförsäljningen att öka med 8 procent på den amerikanska marknaden och även i Kina förväntas efterfrågan att stiga. Detta kan medföra positiva effekter för svenska bolag som Cloetta och Aarhus Karlshamn.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063