23948sdkhjf

Löfbergs får ny design

Målet med den nya designen är att förmedla smak, hållbarhet och morgonkaffe, enligt Löfbergs.

Något som har varit viktigt för Löfbergs i arbetet med den nya förpackningsdesignen är att konsumenterna inte ska tappa bort igenkänningen. Förpackningen pryds fortfarande med det som kännetecknar Löfberg mest, färgen lila.

På den nya förpackningen pryds kaffesorten istället av en bold font och får en mer central roll.

– Logotypen och smakbeskrivningen får en mer central roll, och vi har alltid som mål att ha en stor andel lila på förpackningen eftersom vi varumärkesskyddat färgen inom kategorin kaffe. Det är inte många varumärken som har ensamrätt på en färg, säger Lena Rodin, marknadschef på Löfbergs.

När Löfbergs började sälja sitt kaffe på 1920-talet var Löfbergs Lyxblandning som såldes i ett lila paket deras mest populära produkt och Löfbergs kallades i folkmun för Löfbergs lila. 2012 återgick de till namnet Löfbergs men lila är fortfarande Löfbergs signatur färg och idag har de färgen varumärkesskyddad i både Sverige och Estland.

Först ut med den nya designen Löfbergs Mellanrost Original.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094