23948sdkhjf

Arla lanserar växtbaserat varumärke – ”mjölk förblir kärnverksamheten”

Arla ger sig in i kampen om växtbaserat och släpper sex nya produkter.

I en bransch där tillväxten har avstannat hårdnar nu kampen om växtbaserat. Mejerijätten Arla tar steget in i växtbaserat och satsar på att bli topp tre innan året är slut.

Det nya varumärket Jörd har i veckan lanserats i dagligvaruhandeln och det rör sig om sex produkter; syrade och smaksatta gurtar, havredryck och baristamjölk.

– Vi har arbetat med att hitta den bästa produktmixen och godaste smakerna, säger Hoaran Guan, ansvarig för Jörd i Sverige.

Liksom Valio har nu Arla valt att bredda sortimentet och kompletterar mejeriprodukterna med växtbaserade drycker.

Men Cecilia Kocken, vd på Arla, menar att mjölk är och förblir Arlas kärnverksamhet.

– Vi vet att många konsumenter i dag använder både mejeri- och växtbaserade produkter. Vi vill självklart erbjuda ett så brett sortiment som möjligt till våra kunder. Oavsett vilken produkt du väljer av oss så stöttar du svenska bönder och svenskt jordbruk, säger hon.

Jörd tillverkas i Danmark och är baserad på svensk havre.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078