23948sdkhjf

Tre varumärken ska lyfta Midsona

Bolaget har klubbat ny strategi och nya finansiella mål med ambitionen är att nå toppnivån från 2020 senast till 2027. Friggs, Earth Control och Gainomax ska stå för tillväxten.

Nyligen släppte Midsona sitt bokslut för 2023. Ett år där omsättningen sjönk marginellt till 3 793 miljoner kronor men där rörelsemarginalen ökade med 5,7 procent.

I början av förra året annonserade Midsona att de skulle avveckla olönsamma varumärken och produkter, till exempel produkter som är komplexa att producera och/eller kräver många insatsvaror. 

Enligt Midsonas nya strategi kommer fokus att ligga på lönsam organisk tillväxt på utvalda marknader med hjälp av Midsonas tre prioriterade varumärken: Friggs, Earth Control och Gainomax.

De nya finansiella målen lovar en organisk tillväxt 3–5 procent i genomsnitt per år, ebit-marginal (före jämförelsestörande poster) över 8 procent till 2027 och en nettoskuld/justerad ebitda upp till 2,5 gånger. Det är lägre än de tidigare målen, där bland annat ebitda-marginalen var satt till 12 procent.

”Förutsättningarna för livsmedelsindustrin har förändrats och Midsona arbetar aktivt med att förbättra sin effektivitet och konkurrenskraft”, skriver bolaget. Målet är att förbättra rörelsemarginalen och överträffa bolagets topp från 2020, då de nådde 6,5 procent, till 2027.

– Vi kommer att arbeta för att ytterligare öka vår effektivitet och fokusera vår affär på de marknader, varumärken och produkter som har bäst förutsättningar att växa lönsamt, kommenterar Peter Åsberg, vd för Midsona, det nya målen.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.125