23948sdkhjf

Bärintresset ger nytt hopp för svensk odling

Konsumenternas ökade intresse för bär har skapat ökad lönsamhet och ny framtidstro bland svenska odlare.
Svenska konsumenter äter allt mer bär och allra helst ska det vara svenskodlade bär. Det visar flera konsumentundersökningar som undersökningsföretaget YouGov gjort på uppdrag av Bärfrämjandet.

Ökade odlingsarealer
Nu visar färsk statistik från Jordbruksverket att också lönsamheten och odlingsarealerna ökar.

– Det här är väldigt glädjande för vi behöver öka odlingen för att kunna möta konsumenternas efterfrågan, säger Calle Ericsson, mångårig jordgubbsodlare och ordförande i Bärfrämjandet i ett pressmeddelande.

En förklaring till den bättre lönsamheten är att många odlare har förlängt odlingssäsongen. Idag är det inte ovanligt att kunna skörda jordgubbar från mitten av maj till i början av oktober.

– Men det pågår också en nyrekrytering av odlare och även den odlade arealen har ökat, säger en nöjd Calle Ericsson.

Bärodlingen har dubblerats
Jordbruksverkets statistik visar att produktionsvärdet i den svenska bärodlingen har dubblerats på tre år, från 270 till 541 miljoner kronor år 2012. Under samma tid har odlingsarealen av jordgubbar ökat med 20 procent till 2 225 hektar.

Jordgubbar är populärast
Jordgubbar dominerar starkt i den svenska odlingen och står för omkring 80 procent av den svenska bärarealen. På andra plats kommer svarta vinbär med mindre än 300 hektar och därefter hallon med omkring 150 hektar. Blåbär odlas på omkring 50 hektar.

– Vi började märka av det ökade intresset för bär för tre år sedan. Istället för pensionärer började det komma fler och fler unga familjer med barnvagnar till vårt självplock, säger Anna-Karin Nilsson på Eriksgården utanför Sjöbo som räknar med att skörda svenska jordgubbar ända fram till höstdagjämningen den 22 september.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.08