23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Cloettachefens första rapport – lösgodis växer mest

Lösviktsgodis växer snabbare än förpackat. Det stigande kakaopriset har ännu inte fått någon påverkan, konstaterar Cloettas nya koncernchef Katarina Tell.

Cloettas rapport för tredje kvartalet visar på organisk tillväxt i bolaget. Omsättningen ökade så även rörelseresultatet, jämfört med samma period året innan. 

Det är den nya koncernchefen Katarina Tells första rapport sedan hon gick från Sverigechef till koncernchef för Cloetta under sommaren.

– Volymerna var på en stabil nivå, och lösviktsgodis växte snabbare än förpackade märkesvaror. Lönsamheten ökade, främst drivet av våra fortsatta initiativ för att höja marginalerna inom lösviktsgodis. Kakaopriset har trots historiskt höga nivåer inte haft någon väsentlig påverkan i kvartalet, kommenterar Katarina Tell, vd och koncernchef.

Omsättningen steg 2,2 procent till 2 196 miljoner kronor (2 148).

Rörelseresultatet blev 238 miljoner kronor (201), med en rörelsemarginal på 10,8 procent (9,4).

Justerat rörelseresultat blev 238 miljoner kronor (208), med en justerad rörelsemarginal på 10,8 procent (9,7).

Resultatet efter skatt blev 130 miljoner kronor (161), en minskning med 19,3 procent mot föregående år.

Resultat per aktie uppgick till 0,45 kronor (0,56), vilket innebär en minskning med 19,6 procent mot föregående år.

Kassaflödet från löpande verksamhet uppgick till 249 miljoner kronor (193).

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063