Svenskt Kött: Ljuspunkt i polariserad debatt – ”Konsumenten ser nyanserna”
– Debatten har länge varit polariserad, men nu ser vi något annat. Konsumenten har börjat se nyanserna. Man vill göra medvetna val – och för många är svenskt kött ett sådant val, kommenterar Isabel Moretti, vd för Svenskt Kött, i ett pressmeddelande.
Svenskt Kött hänvisar också till den senaste Ungdomsbarometern visar att allt fler unga ställer sig positivt till kött.
– Det är inte längre självklart att unga tar avstånd från kött. Tvärtom ser vi en ny generation som både ifrågasätter gamla sanningar och efterfrågar mat som är trygg, näringsrik och producerad i Sverige, fortsätter hon.
Majoriteten i enkäten säger sig vilja betala mer för svenskt kött, och hamnar i topp när det kommer till mervärde.
Enligt enkäten har attityden kött som hälsosamt livsmedel ökat från 29 till 37 procent. 10 procent anser att det är negativt för hälsan.
De flesta anser också att kött är viktigt för Sveriges livsmedelsberedskap samt en tredjedel av svenskarna uppger att de märkt av en lägre tillgång i butikerna.
Webbenkäten genomfördes 21–28 mars i år av Novus på uppdrag av Svensk Kött. 1 041 respondenter ingick i åldrarna 18–84 år.
Läs också: Låga nötköttsvolymer inför grillsäsongen – ”hela branschen får ladda om”