Lantmännens vinst krymper – Livsmedel backar 120 miljoner
Lantmännen initierar ett besparingsprogram om en halv miljard för att anpassa verksamheten till nya marknadsförutsättningar och säkerställa långsiktig konkurrenskraft och lönsamhet.
– Den stora osäkerheten i omvärlden har en tydligt dämpande effekt på efterfrågan i Lantmännens affärer. Resultatet har också påverkats negativt av valutaeffekter och avyttringar. Mot bakgrund av det svaga resultatet och den ökande osäkerheten på våra marknader har ett koncernövergripande åtgärdsprogram initierats. Programmet omfattar nödvändiga anpassningar för att säkerställa konkurrenskraft och lönsamhet, kommenterar Magnus Kagevik, Lantmännens vd och koncernchef, i rapporten.
Lantmännens nettoomsättning uppgick till 22 718 miljoner kronor (21 590), en förändring med 5,2 procent varav 8,6 procent avsåg förvärvade och avyttrade verksamheter, -0,7 procent avsåg valutaomräkningseffekter och -2,7 procent var organisk förändring.
Resultatet efter finansnetto uppgick till 411 miljoner kronor (708). Det lägre resultatet berodde till största del på valutakursförluster som till viss del motverkats av lägre räntekostnader.
Division Lantbruks resultat uppgick till 73 miljoner kronor (28). Det högre resultatet drevs framförallt av en förbättring i spannmålsaffären i Lantbruk Sverige samt av bättre resultat i Lantmännen Maskin. En generellt svag finsk lantbruksmarknad bidrog till ett lägre resultat i Lantbruk Finland.
Det är första tertialet som Scan Sverige redovisas sm en integrerad del av division Livsmedel, vars resultat uppgick till 228 miljoner kronor (327). Resultatminskningen om 120 miljoner kronor, jämfört med samma period i fjol, berodde framförallt på en lägre efterfrågan i flera länder inom Lantmännen Unibake. Lantmännen Cerealia levererade ett resultat i nivå med föregående år.
– Genom väl genomförda åtgärder kommer vi att hantera utmaningarna i omvärlden och stärka positionen för Lantmännen och svenskt lantbruk på längre sikt, fortsätter Magnus Kagevik.