Coca-Cola satsar miljarder på utsläppsminskning
Enligt bolagets beräkningar ligger bara 1 procent av utsläppen i den egna verksamheten. Satsningen om 4,4 miljarder kronor omfattar de övriga 98,6 procenten, det vill säga leverantörskedjan.
– Vi är ett globalt företag med lokal påverkan, men det är i våra värdekedjor vi kan göra störst skillnad. Därför satsar vi på bättre kyltekniker, hållbarare förpackningar och starkare samarbeten med våra leverantörer, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Europacific Partners Sverige, i ett pressmeddelande.
De senaste fem åren har bolaget ha minskat växthusgasutsläppen med 25 procent, enligt bolagets hållbarhetsrapport. Merparten av utsläppen finns i värdekedjan, så kallade ”scope 3”-utsläpp.
Bland annat gör de investeringar i innovativa material för att öka andelen återvunnet innehåll i förpackningar och minska plastbehovet. Fokus ligger på ett sockerfritt sortiment för att minska mängden tillsatt socker och på resursanvändningen.
Samtidigt ska de investera i ny teknik längs hela värdekedjan för att minska energianvändningen i produktion, och i mer hållbara kylsystem.
”Att ersätta äldre utrustning och optimera energianvändningen i butiksmiljöer ger betydande utsläppsminskningar”, skriver de.
– Vi investerar till exempel i Avalo, ett företag som med hjälp av AI utvecklar mer hållbara grödor som kräver mindre vatten och gödsel – med målet att minska klimatpåverkan från odlingen av sockerrör i vår leverantörskedja. Vi investerar också i Cure-teknologi som möjliggör återvinning av plast som annars inte skulle kunna återvinnas. Det är genom sådana innovationer vi kan ta stora kliv mot en mer effektiv värdekedja, säger Thérèse Sundberg.