23948sdkhjf

Coca-Cola satsar miljarder på utsläppsminskning

Satsningen på utsläppsminskningar ligger i leverantörskedjan, där drygt 98 procent av utsläppen uppstår.

Enligt bolagets beräkningar ligger bara 1 procent av utsläppen i den egna verksamheten. Satsningen om 4,4 miljarder kronor omfattar de övriga 98,6 procenten, det vill säga leverantörskedjan.

– Vi är ett globalt företag med lokal påverkan, men det är i våra värdekedjor vi kan göra störst skillnad. Därför satsar vi på bättre kyltekniker, hållbarare förpackningar och starkare samarbeten med våra leverantörer, säger Thérèse Sundberg, hållbarhetsansvarig på Coca-Cola Europacific Partners Sverige, i ett pressmeddelande.

De senaste fem åren har bolaget ha minskat växthusgasutsläppen med 25 procent, enligt bolagets hållbarhetsrapport. Merparten av utsläppen finns i värdekedjan, så kallade ”scope 3”-utsläpp. 

Bland annat gör de investeringar i innovativa material för att öka andelen återvunnet innehåll i förpackningar och minska plastbehovet. Fokus ligger på ett sockerfritt sortiment för att minska mängden tillsatt socker och på resursanvändningen. 

Samtidigt ska de investera i ny teknik längs hela värdekedjan för att minska energianvändningen i produktion, och i mer hållbara kylsystem. 

”Att ersätta äldre utrustning och optimera energianvändningen i butiksmiljöer ger betydande utsläppsminskningar”, skriver de.

– Vi investerar till exempel i Avalo, ett företag som med hjälp av AI utvecklar mer hållbara grödor som kräver mindre vatten och gödsel – med målet att minska klimatpåverkan från odlingen av sockerrör i vår leverantörskedja. Vi investerar också i Cure-teknologi som möjliggör återvinning av plast som annars inte skulle kunna återvinnas. Det är genom sådana innovationer vi kan ta stora kliv mot en mer effektiv värdekedja, säger Thérèse Sundberg.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062