23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Kampanjen som ska lyfta svensk mat – ”livsmedelsberedskapen måste bli mycket bättre”

Printannonser, digitala utomhusskyltar och filmer i sociala medier och på tv. Med kampanjen ”Bättre beredskap – en tugga i taget” ska Livsmedelsföretagen lyfta svensk mat och dryck. 

Branschorganisationen Livsmedelsföretagen går ut med kampanjen ”Bättre beredskap – en tugga i taget” med start den här veckan för att lyfta fram fördelarna med svensk matproduktion och att handla svenskt.

– Kampanjen bygger vidare på insikter från vår beredskapsrapport ”Recept för resiliens” där vi berättar vad svenska livsmedelsproducenter gör och behöver för att säkra en robust livsmedelsberedskap som håller för både kris och krig. Och det allra viktigaste är att svenskarna köper svenska livsmedel. Genom att välja svenskproducerad mat och dryck kan alla bidra till att göra Sverige tryggare – en tugga i taget, kommenterar Jimmy Sandell, kommunikations- och näringspolitisk chef på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande.

Huvudbudskapet i kampanjen är att det är viktigare än någonsin att Sverige har en stor och robust livsmedelsproduktion som kan föda befolkningen i kris och krig. 

– Sveriges livsmedelsberedskap måste bli mycket bättre. Det vi vill visa är att var och en kan bidra. Bra politik och välvilliga myndigheter är givetvis viktigt, men vad vi väljer att lägga ner i matkorgen är helt avgörande. Det som inte produceras i fredstid kan inte heller produceras i kristid. Ju mer svensk mat och dryck vi köper idag desto starkare blir vår beredskap imorgon, säger Jimmy Sandell.

Kampanjen inleds vecka 37 i printannonser, digitala utomhusskyltar och filmer i sociala medier och på tv. Kampanjen har även en landningssida på Livsmedelsföretagens hemsida.

Beredskap Se tema
BREAKING
{{ article.headline }}
0.031