23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Momssänkningen kan gynna färdigmat-konceptet

Färdigmat växer snabbt och tar allt mer utrymme i dagligvaruhandelns totala försäljning. När matmomsen sänks till 6 procent kan konceptet gynnas än mer då restaurangernas sittande lunchgäster lämnas utanför. 

Allt fler svenskar väljer mikron framför stekpannan. Enligt SCB:s senaste livsmedelsförsäljningsstatistik ökade färdigmat med 7,7 procent från 2023 till 2024. Från 31,1 miljarder till 33,7 miljarder – en ökning med totalt 2,6 miljarder kronor. 

Cirka två tredjedelar av försäljningen av färdigmat kommer från frysdisken, enligt siffror från NielsenIQ mellan oktober 2023 till samma månad förra året. Fryst pizza står för den största andelen. 

BREAKING
{{ article.headline }}
0.047|