Intresset för ekologiska varor fortsätter att öka. ICAs satsningar för att stödja kundernas hållbara val syns framför allt i försäljningen av ekologiska frukter och grönsaker, som ökade med 27 %. Total sett ökade ICAs försäljning av ekologiska varor med 16 % under 2013.
1100 ekologiska varorSortimentet av ekologiska varor ökar stadigt och utgör idag cirka 1 100 varor i ICAs centrala sortiment. Andelen ekologiska varor är högre i ICAs eget sortiment än i övriga sortimentet. Försäljningsvärdet 2013 ligger på 2,36 miljarder kronor. De ekologiska mejeriprodukterna står för den största försäljningen. De varor som butikerna köper in från andra leverantörer tillkommer.
- Vi arbetar aktivt för att stödja kundernas hållbara val, och förra årets satsningar hos oss respektive miljöorganisationerna syns i försäljningen, säger Anders Svensson, VD ICA Sverige AB i ett pressmeddelande. Under 2012 planade efterfrågan ut något men nu ökar den igen och på sju år har vår försäljning av ekologiska varor nästan tredubblats.
2013 har ICA satsat på att öka sortimentet inom frukt och grönsaker och många nyintroducerade varor ligger med på topplistan. Störst ökning hade vindruvor (246 %) och bananer (nästan 150 %)