23948sdkhjf

Lidl Sverige utökar sitt ekologiska sortiment

Lidl satsar på ekologiskt och utökar sitt sortiment.
Lidl Sverige har under den senaste tiden utökat sitt ekologiska sortiment. Det gäller framför allt inom frukt och grönt där det numera går att hitta ekologiska alternativ varje vecka. Nu tas nästa steg och inom kort lanserar Lidl en egen ekologisk mjölk under varumärket Ängens och ekologisk nötfärs under det egna varumärket, Svea Lantkött.

Idag består 10 procent av Lidls frukt- och gröntsortiment av ekologiska varor såsom bananer, citroner, apelsiner, kiwi, vindruvor, äpplen, morötter, kvisttomater och potatis. De finns i butik efter säsong och en stor del av sortimentet är under Lidls eget ekologiska varumärke Biotrend.

– Våra kunder efterfrågar mer ekologiskt och miljömärkt i våra butiker. Att vi nu har ett bra ekologiskt sortiment inom frukt och grönt och dessutom 100% MSC-miljömärkt vildfångad fisk i frysdisken hoppas vi ska uppskattas av både våra nuvarande och nya kunder, säger Katarina Rosenqvist, CSR-ansvarig Lidl Sverige i ett pressmeddelande.

Egen ekologisk mjölk
Nu tar Lidl nästa steg i sin ekologiska satsning och lanserar både ekologisk mellanmjölk från sitt eget svenska mejerivarumärke Ängens samt ekologisk nötfärs från sitt eget varumärke Svea Lantkött, kvalitetskött från svenska gårdar. Både produkterna är KRAV-märkta och kommer i butik inom de närmaste veckorna.

– Att ha ett bra basutbud av både ekologiska och miljömärkta varor är en viktig del i vårt pågående hållbarhetsarbete. Även om vi har haft dessa varor under flera år är det först nu vi satsar ordentligt på att öka både utbudet och försäljningen, säger Katarina Rosenqvist.

Fler produktlanseringar är att vänta under året. Sedan tidigare finns bland annat svenska ekologiska ägg och italiensk ekologisk pasta i Lidls butiker. Dessutom är 100% av Lidls vildfångade frysta sortiment MSC-miljömärkt.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.078