23948sdkhjf

Ökad försäljning av miljömärkta varor

Dubblerad tillväxt för miljömärkta varor under 2012
Marknadsutvecklingen för sexton av de största miljömärkningarna visar på både dubbel och tredubbel tillväxt för flertalet av dem under förra året, enligt ett pressmeddelande. Tillsammans certifierade de produkter till ett uppskattat handelsvärde på nästan 200 miljarder kronor under 2012. Det visar rapporten State of Sustainability Initiatives (SSI) Review 2014 som har tagits fram inom det IVL-ledda forskningsprogrammet Entwined.

Miljömärkt kaffe i topp
Miljömärkningar som Fairtrade, Rainforest Alliance och Organic har under senare år tagit betydande marknadsdelar inom flera stora råvarumarknader. Miljömärkt kaffe nådde en marknadsandel på 38 procent av den globala produktionen under 2012 (från 9 procent år 2008), kakao 22 procent, palmolja 15 procent och te 12 procent.

Egna miljömärkningsstandarder
Den snabba tillväxten kan bland annat förklaras av att några av världens största privata konsumentvaruföretag storsatsar på egna miljömärkningsstandarder. Bland dessa företag finns Dole, Chiquita, Coca Cola Company, Tetley, Twinings, Unilever, Starbucks, Nestlé, Ikea och Adidas.

– Fler producenter har kommit in i de hållbara leveranskedjorna under senare år och det kommer att öka konkurrensen mellan olika miljömärkningar. Samtidigt, när det är så här stora bolag bakom utvecklingen med enorma krafter att påverka marknaden, är det ännu viktigare att miljömärkningarna är transparenta och verkligen kan påverka produktionen i en positiv riktning, säger Mark Sanctuary, programchef för Entwined och forskare på IVL Svenska Miljöinstitutet.

Under 2012 var den genomsnittliga tillväxten för miljöcertifierad produktion – inom alla sektorer utom biobränslen – anmärkningsvärda 41 procent, jämfört med två procents ökning på motsvarande konventionella marknaden. Mest ökade produktionen av miljöcertifierad palmolja som hade en tillväxt på 90 procent. Andra sektorer som ökade markant var socker (74 procent), kakao (69 procent) och bomull (55 procent).

Fortsätter att öka
Sammantaget drar SSI-rapporten slutsatsen att möjligheterna för miljömärkningar att påverka marknaden i en positiv riktning fortsätter att öka. Samtidigt behövs det bättre kunskap om vilka effekter miljömärkningarna verkligen har. Man ser också en långsiktig trend där kraven på producenterna har minskat bland miljömärkningarna under det senaste decenniet.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.063