23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Organisk volymtillväxt för Candyking

Candyking redovisar stark organisk volymtillväxt och förbättrat rörelseresultat.

Candyking redovisar en volymökning med 8,0 % i det fjärde kvartalet, främst förklarat av nya kunder inom segmentet Övriga marknader. Nettoomsättningen ökade med 2,3 % till 470,0 Mkr (459,2). Justerat för förändrade valutakurser uppgick ökningen till 3,0 %.

Det underliggande rörelseresultatet uppgick till 28,3 Mkr (29,6), en minskning med 4,5 %, främst förklarat av bränder i anläggningar tillhörande två av Candykings leverantörer under oktober månad samt negativa valutaeffekter.

- 2013 visade på en rekordhög underliggande EBITDA om 156,8 Mkr och en organisk volymtillväxt om 5,9 %. Under 2013 har ett antal effektiviseringsprogram i kombination med kund- och konceptinitiativ varit de huvudsakliga orsakerna till förbättringen av tillväxt och vinst. Det är tillfredsställande att se att både nya och befintliga kunder bidrog till tillväxten, vilket bevisar attraktionskraften i våra koncept och varumärken, säger David von Laskowski, VD och koncernchef på Candyking i ett pressmeddelande.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062