Norge är den i särklass viktigaste marknaden utanför EU, men företagen ser möjligheter att öka exporten till en rad andra länder, bland annat USA, Ryssland och Kina, enligt ett pressmeddelande.
Företagen bedömer att lyckade exportsatsningar ofta är kopplade till ett unikt produktkoncept, en förankrad strategi och ekonomiska resurser som klarar en långsiktig satsning. Detta är speciellt viktigt vid satsningar utanför EU.
Jordbruksverkets analys pekar på att det finns en stor potential att öka exporten till USA, Kina, Japan och Ryssland. Dessa länder är redan idag stora importörer av livsmedel och jordbruksprodukter och många svenska företag ser dem som utvecklingsbara marknader. Även Kanada, Sydkorea, Saudiarabien, Indien och Malaysia, med vilka EU har eller är på gång att förhandla frihandelsavtal med, ses som goda kandidater.
Exporten försvåras dock av olika regler i mottagarländerna, exempelvis regler som ska hindra djur- och växtsjukdomar från att spridas.
För att underlätta export till de potentiella marknaderna vill de intervjuade företagen ha en samlad information kring exportfrågor, en effektiv hantering av landgodkännanden och stöd i den internationella affärsutvecklingen.
I Jordbruksverkets uppdrag ingick att ringa in de viktigaste åtgärderna för att underlätta exporten samt att utveckla hand
