23948sdkhjf

Allt fler väljer svensk kyckling

Svenska konsumenter äter allt mer svensk kyckling och kalkon.
Under 2013 ökade försäljningen avsevärt och kyckling blev den näst populäraste vardagsmaten i de svenska hemmen. Men konkurrensen från importen är fortfarande stenhård och den svenska kyckling- och kalkonbranschen diskuterar framtidens utmaningar.

- Det är fantastiskt roligt att se hur svenska konsumenter tagit till sig vårt budskap om att kolla efter den Gula Pippin – vår kvalitetsmärkning. Branschen går stadigt uppåt, samtidigt ser vi för första gången ett trendbrott i importen. Den ökar fortfarande men inte i lika stor omfattning som tidigare. Men, marknaden är fortsatt tuff. I storkök, restauranger och bland livsmedelskedjornas egna märkesvaror är den importerad kyckling i majoritet, säger Maria Donis, vd på Svensk Fågel i ett pressmeddelande.

Ökad produktion
Produktionen hos Svensk Fågels medlemmar ökade med 7 procent under 2013 och försäljningen följer samma positiva trend. Efterfrågan på det vita köttet är stor och går hand i hand med rådande hälsotrenden. Medlemsföretagen har också under året tagit fram moderna, konsumentanpassade och förädlade produkter som gått hem i stugorna. Men konkurrensen från importen är fortfarande stark och mängden importerad fågel ökade med 5,2 procent mot året innan.

– Importen utgör ett stort hot, inte minst de grossister och producenter som använder svenskklingande namn. De ger bilden av att ha samma goda mervärden om exempelvis kvalitet och djurskydd som de svenska, trots att verkligheten är den motsatta. Marknaden är stenhård och våra bönder arbetar enligt världens kanske striktaste djurskyddsregler.

Dyrare produktion i Sverige
Men att upprätthålla de svenska mervärdena kostar. Den svenska uppfödningen är dyrare än exempelvis den danska, från kläckning till slakt. Det framkom i en omfattande jämförelse som Svensk Fågel genomförde under 2013. Branschen arbetar ständigt med att bli effektivare för att kunna konkurrera. Samtidigt får inte svenska kycklingbönder något stöd från staten i samma utsträckning som andra branscher. Det finns ingen motsvarighet till gris- och kopeng för kycklingbönder.

Ökad försäljning
Svensk Fågel kommer nu att fortsätta arbetet med att lyfta fram sin blågula kvalitetsmärkning genom kampanjen ”Kolla efter den Gula Pippin”. Satsningen har hittills varit mycket lyckad då kyckling var det enda svenska köttslag som faktiskt ökade under 2013. Och trenden håller i sig. Bara i januari 2014 ökade försäljningen av svensk kyckling med 17 procent jämfört med samma månad 2013.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062