Coop har startat ett saltprojekt med målet att sänka saltmängden i cirka 200 produkter under de egna varumärkena Änglamark, Coop och X-tra, enligt ett pressmeddelande. Det sker succesivt, men redan under våren kommer det att finnas exempel på livsmedel i Coops butiker med sänkt saltmängd.
Mindre saltmängdCoops saltprojekt är ett första steg i att få ned saltmängden i livsmedel. Utifrån barnfamiljers konsumtionsvanor har cirka 200 produkter valts ut. Här ingår till exempel falukorv, klyftpotatis och cornflakes.
Dessa 200 utvalda produkter granskas och vid omförhandlingar med leverantören kommer Coop att ställa krav på en mindre saltmängd, utan att smak och kvalitet försakas.
– Vi börjar nu se resultat av vårt arbete i projektet. Under våren nylanserar vi fjorton produkter med mindre saltmängd. Endast genom dessa fjorton produkter har vi reducerat saltmängden, baserat på en årsförsäljning, med mer än 6 ton salt, säger Anneli Bylund, hållbarhetsstrateg och legitimerad dietist på Coop.