Av Coops totala livsmedelsförsäljning var 7,9 procent ekologiskt under årets tredje kvartal. Det är nästan en fördubbling i jämförelse med samma period föregående år.
2014 är året då ekologisk livsmedelsförsäljning har skjutit i höjden. Trenden i Coops ekologiska försäljningsandel talar sitt tydliga språk. Från 7,1 procent (första kvartalet) till 7,6 procent (andra kvartalet) till tredje kvartalets försäljningsandel på 7,9 procent. Det kan jämföras med helåret 2013 då Coops ekologiska andel låg på 5,5 procent och hela dagligvarubranschen slutade på cirka 4 procent.
Coops framgångsrika initiativ Veckans Eko har bidragit till den stora andelsökningen av ekologiska varor. Barnfamiljernas favorit, pannkakor, är ett exempel på en vara som fått skjuts av att vara ett Veckans Eko-erbjudande. Under en vecka i september ökade försäljningen av Änglamark ekologiska pannkakor med hela 360 procent i jämförelse med en genomsnittsvecka under samma period.
– Under en vecka såldes över fem ton ekologiska pannkakor, vilket är helt fantastiskt. Allt fler ekologiska varor hamnar i våra kundkorgar och det är en utveckling som vi både är stolta och glada över, säger Louise König, hållbarhetschef på Coop i ett pressmeddelande.
