23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Nya försäljningsrekord för ekologiskt

Försäljningen av ekologisk mat ökade med 38 procent under 2014, visar Ekowebs marknadsrapport.

År efter år ökar försäljningen av ekologiskt i Sverige. Under 2014 var ökningen rekordstor, plus 38 procent totalt, varav cirka 75 procent av försäljningen är KRAV-märkta produkter. Värdet på den svenska ekomarknaden för livsmedel har under 2014 gått från 11,2 miljarder kronor till 15,5 miljarder. Samtidigt ökar den ekologiska marknadsandelen från cirka 4 procent till 5,6 procent, enligt analys- och konsultföretaget Ekoweb, skriver KRAV i ett pressmeddelande.

– Försäljningsökningen är sensationell och resultatet av att fler väljer ekologisk mat allt oftare. Det har i sin tur blivit möjligt genom ett långsiktigt arbete från alla aktörer. Konsumenter vill ha hälsosam mat och då är KRAV-märkt ett naturligt val, säger Lars Nellmer, vd för KRAV.

Enligt Ekoweb sker den största delen av försäljningsökningarna på livsmedel producerade i Sverige, till exempel mejeri, ägg och gris-, nöt- och kyckling-kött.

– Lantbruket i Sverige har alla förutsättningar att ställa om till KRAV-märkt produktion. Vi behöver fler bönder som möter konsumenternas tydliga efterfråga på KRAV-märkt och svensk mat, säger Johan Cejie, försäljningschef på KRAV.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.062