23948sdkhjf

World of Coffee drar storpublik

Kaffeentusiaster från 76 nationer på plats på Svenska Mässan i Göteborg.
På kaffemässan World of Coffee på Svenska Mässan i Göteborg vimlar det av besökare och utställare. Bland kvarnar, papp- och porslinskoppar, orostade bönor, kaffekapslar, moccabryggare, presskannor och glansiga kaffemaskiner flanerar alltifrån nyfikna gäster, kaffeproducenter och baristor till inbitna finsmakare.

Totalt rymmer den stora mässlokalen runt 1200 utställare från totalt 156 företag och tusentals besökare och under tre dagar träffas den internationella kaffeeliten från hela 76 nationer för att inspireras, göra affärer och prata kaffetrender.

På mässan är specialkaffet i fokus, en kaffekultur som vuxit i Sverige de senaste åren.

Kafferosteriet Rost i Kungsbacka är ett relativt nystartat företag som är på plats för att nätverka och bjuda på nybyggda, välsmakande droppar.

– Jag har jobbat i branschen i många år, men kom till en punkt då jag ville starta eget. Så i julas drog vi igång vårt rosteri, berättar delägaren Andreas Freidlitz för Food Supply.

Rost, som för tillfället har tre anställda, vilar på en tydlig idé om att råvaran ska få tala sitt tydliga språk.

– Vårt motto är: "Mikrosrostad kaffe för en bred publik", säger Anderas Freidlitz som inte vill att plånboken ska avgöra om man ska kunna dricka ett gott kaffe.

Och det går bar för företaget Rost. Deras produkter finns redan i 70 specialbutiker för te och kaffe runt om i landet.

– Kunderna verkar gilla det vi gör, säger han, men påpekar att han önskat att försäljningsvolymerna kunde ha varit lite större.

För Andreas är drivkraften att ändra folks sätt att dricka kaffe på.

– Vi går tillbaka till det ursprungliga och lyfta fram den goda råvaran och den goda smaken utan att krångla till det, säger han och fortsätter:

– Nästan alla har ett förhållande till kaffe, men vi vill få folk att tänka till kring vilket förhållande de har.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.171