De stora konjakproducenterna har länge kunnat räkna med Kina, en trogen storimportör under många år. Men på senare tid har försäljningen till Kina minskat, vilket har gjort att många konjaktillverkare i stället riktar blicken mot USA, uppger TT.
Spritjätten Bacardi sticker inte under stol med att är afroamerikaner som är "huvudmålet" på den amerikanska marknaden, då just afroamerikaner står för en stor del av konjakkonsumtionen. Men marknadsföringskampanjerna vill också locka andra köpstarka grupper. Kända skådespelare och musikartister har fått uppdraget vara ansiktet utåt för en rad olika märken.
— Vi har sett att våra konkurrenter är mer aggressiva i USA, att man satsar på reklamkampanjer i en skala vi aldrig sett förut, säger Jean-Baptiste Rivail, producenten Hennessys utvecklingschef för Nord- och Sydamerika, till TT.
Och mycket riktigt. Förra veckan gick det franska konjakföretaget Louis XIII de Remy Martin ut med att de har gjort en film tillsammans med filmstjärnan John Malkovich. Filmen kommer dock inte kunna ses av någon, eller åtminstone ytterst få, som nu lever. Filmen gör nämligen premiär i november 2115, om hundra år. Anledningen är att Loius XIII-konjaken inte är färdiglagrad förrän då.
Några klipp från filmen har "läckt ut", men i övrigt hävdar företaget att den färdiga filmen, som kommer att låsas in i ett valv, inte ens kommer att kunna ses ens av filmskaparna själva.