Under september och oktober åtog sig Axfood, via sina livsmedelskedjor Willys och Hemköp, att dubbla de gåvor som kunderna donerat i samband med pantning. Sammanlagt inbringade kampanjerna 1,7 miljoner kronor.
Willys kampanj resulterade i 1,2 miljoner kronor, och pengarna gick till Rädda Barnens arbete för barn och familjer på flykt. Sedan Axfood lovade att dubblera gåvorna ökade också antalet kunder som valde att skänka sig pant, jämfört med en vanlig månad. Tydligast märktes detta under september månad, då antalet donationer ökade med 40 procent.
— Behovet av att hjälpa barn på flykt är än större nu. I krig och konflikter är det barnen som drabbas värst och vi vill fortsätta att göra en insats för att stötta Rädda Barnens viktiga arbete, säger Thomas Evertsson, vd på Willys, i ett pressmeddelande.
Samma koncept har gällt för Hemköp, som samlade in 452 458 kronor. De pengarna har i stället varit öronmärkta åt SOS Barnbyars katastroffond.
Under december fortsätter Willys och Hemköp att dubbla de pengar som skänks via gåvoknappen på butikernas pantautomater.