Carlsberg är intresserat av att överta nederländska Grolsch och italienska Peroni då Anheuser-Busch Inbev, som har de välkända ölvarumärkena i sitt stall, överväger att göra sig av med dem. Det skriver Dagens Industri som hänvisar till Dow Jones Newswires och Financial Times.
Att storbryggeriet funderar på att avyttra märkena beror på att det kan underlätta de konkurrensprövningar som nu följer affären som uppgick till över 1 000 miljarder kronor, och som innebär att världens största bryggerikoncern Anheuser-Busch Inbev och världens näst största, SAB Miller, nu går samman. Fusionen gör att 28,5 procent av ölmarknaden koncentreras till en och samma koncern.
Men det franska finanskonsultföretaget Kepler Cheuvreux flaggar för att Carlsbergs pågående strategiöversyn, där bland annat 2 000 tjänster sägs upp i syfte att förbättra lönsamheten, kan sätta käppar i hjulet för affären, uppger Dow Jones Newswires.
Läs också:Samtidigt spekuleras det i en helt andra potentiella intressenter. Enligt professor John Colley vid Warwick Business School i Storbritannien, är såväl Heineken som Molson Coors intresserade av Grolsch och Peroni, skriver Food Manufacturer.