23948sdkhjf

LRF Mjölk — årets lobbyister

Karin Hallgren, kommunikationschef på LRF Mjölk, utsedd till årets lobbyist.
Under den traditionsenliga budgetpromenaden i höstas fick LRF Mjölk finansministern att ta ton och upprepa vad över 1 000 svenska mjölkbönder skanderat hela dagen: "Stöd svensk mjölk! Stöd svensk mjölk!".

Det var kulmen i LRF Mjölks flera månader långa kampanj för att uppmärksamma situationen för svensk mjölk, en upprop som samlade närmare 170 000 konsumenter.

Läs också: LRF om mjölkmanifestationen

Kommunikationsarbetet som ledde fram till att mjölkkrisen hamnade högt på den politiska dagordningen, och blev till ett samtalsämne utmed köksborden, fick tidningen Resumé att utnämna LRF Mjölks kommunikationschef Karin Hallgren till Årets lobbyist.

"Efter mångårigt träget arbete lyckades Karin Hallgren och LRF Mjölks team 2015 få upp frågan om svenska mjölkbönders hotade situation på den politiska dagordningen och till att bli en fråga som diskuterades vid svenska folkets frukostbord. Lobbyarbetet har resulterat i en rad ekonomiskpolitiska beslut till fördel för Sveriges mjölkbönder, även om en hel del återstår innan mjölkböndernas näring är tryggad", lyder motiveringen.

Pristagaren säger sig vara stolt över utmärkelsen, samtidigt som hon anser att kampen är långt ifrån över.

— Det är svårt att känna sig helt tillfreds när det är ett så kritiskt läge för mjölkbönderna. Det finns mycket att oroa sig för. Samtidigt har vi nått de mål vi satte för fem år sedan och det måste man förstås vara nöjd med, säger Karin Hallgren, kommunikationschef på LRF Mjölk, till Resumé.

Årets lobbyist-juryn bestod av:

Göran Hägglund , tidigare partiledare för Kristdemokraterna
Anette Törnqvist , public affairsansvarig på Svenska Spel
Janne Sundling , reporter på Dagens Samhälle
Eva Östling , vd på Visita
Claes de Faire , tidigare chefredaktör på Resumé.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062