23948sdkhjf

Bujjo blir eget bolag och startar crowdfunding

Storsatsning på drickbuljong när Scandinavian Organics gör Bujjo till eget bolag på väg mot börsen.
I städer som New York har drickbuljongen fått en renässans. I höstas kom det stora genombrottet i Sverige då det ekologiska buljongföretaget Scandinavian Organics lanserade varumärket Bujjo för den breda allmänheten, genom att plockas in i 7-Elevens sortiment.

Nu vill mannen bakom buljongen, Nils Wetterlind, ta drickbuljongen vidare och Bujjo går från ett av flera varumärken till ett att bli ett helägt dotterbolag. Det beslutade styrelsen under måndagen.

Läs också: Turgubbe tar drickbuljong till Sverige

Kapitalet ska komma in genom så kallad crowdfunding, eller gräsrotsfinansiering. Det via en kampanj i samarbete med crowdfundingföretaget Fundedbyme,

Under 45 dagar kommer det nyskapade bolaget skrapa ihop 2 miljoner kronor, mot 10 procent av aktierna. Samtidigt kommer bolaget tillföras ytterligare kapital via ytterligare finansiering. Målet är att börsnoteras i Stockholm så snart som möjligt.

Nils Wetterlind, vd på Scandinavian Organics, tar beskrivningen av drickbuljong som en trend med ro. Visserligen har inte kunnat missa hur världskändisar som basketstjärnan Kobe Bryant och artisten Gwyneth Paltrow gått och ut och hyllat buljong som produkt, men samtidigt är det väl historielöst att beskriva något som varit en basvara för miljontals människor sedan människosläktet började soppa på ben för ett nytt fenomen.

— Det är en 10 000 år gammal nyhet, säger Nils Wetterlind, vd på Scandinavian Organics, till Food Supply.

Att Scandinavian Organics vill frigöra Bujjo från moderbolaget har flera orsaker.

Marknaden för drycker, både kalla och varma, är potentiellt väldigt lönsamt. Men vi är fortfarande ett litet företag och har inte de markandsföringsresurser som krävs för att lansera en dryck på allvar.

— Det är ingen idé att gå in och fjösa med några hundratusen kronor. Vi vill satsa ordentligt, inga halvmesyrer. För att slå igenom med en ny produkt måste du själv slå hårt.

Crowdfunding ger en ytterligare dimension till ett företag när aktieägaren förvandlas till ambassadör. Nils Wetterlind hoppas att tusentals personer, i regel även konsumenter, satsar några tusen kronor vardera.

— Sedan växer det av sig själv när våra ambassadörer och aktieägare sprider ordet om produkterna. Vi vill ha ägare som tror på det vi gör och gillar det vi säljer.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.079