23948sdkhjf

Miljonregn över Bubbies

Göteborgsföretaget hoppas att glass från Hawaii ska erövra livsmedelsbutikerna under 2016.
För några år sedan började kompisarna Tobias Hernstig och Mattias Lindström från Göteborg sälja importerad glass från Hawaii på den svenska marknaden. Initialt i blygsam utsträckning. Lanseringen skedde från ett stånd under Kulturkalaset 2013, för att sedan erövra kafé efter kafé i hemorten.

I dag finns Bubbies, som består av gräddglass i en mängd olika smaker, inlindad i japansk rispasta, på upp till 250 kaféer och restauranger runt om i landet, skriver Göteborgs-Posten. Under fjolåret beställde också allt fler livsmedelsbutiker in de färgglada glassarna.

— Vi gick från att finnas i 0 till 80 livsmedelsbutiker under förra året, och det är en marknad där vi ser stor potential att växa ytterligare. I år satsar vi på att minst dubbla den siffran, säger Mattias Lindström, till Göteborgs-Posten.

2015 såldes en miljon glassar. Omsättningen uppgick till 10,5 miljoner, varav 1 miljon i vinst.

– Det har gått väldigt bra, säger Mattias Lindström, till tidningen, och betonar att det ligger mycket slit bakom framgången.

Glassen kommer även fortsättningsvis att importeras från ögruppen utanför USA.

— Det tar två månader för glassen att fraktas hit över havet så det kan vara svårt att planera inköpen. Vi säljer ofta slut hela vårt lager och när det kommer en ny leverans krävs det full personalstyrka på heltid i två dagar för att få ut alla beställningar som ligger och väntar, säger Mattias Lindström, till tidningen.

Nu öppnar duon bakom bolaget, Nordic Mochi Ice Cream AB, för att ta in investerare utifrån.

— Vi har stora planer på att expandera företaget och kommer kanske att behöva en fabrik i Europa för den här satsningen, vilket vi funderar på att ta in investerare för. Vi har haft en fantastisk utveckling, men lite nytänk i företaget kan också vara väldigt nyttigt, säger Tobias Hernstig.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.062