Livsmedelsjätten Nestlé har länge slagits för att varumärkesskydda de karakteristiska "fyrfinger"-formen som utgör chokladkakan KitKat i Storbritannien. Nej, säger British High Court, som är första instans, och avslår yrkandet. Det skriver brittiska The Guardian.
— KitKat är mycket omtyckt och den ikoniska formen, som har använts i Storbritannien i mer än 80 år, är välkänd bland konsumenter, säger Nestlé i ett uttalande, där koncernen också uttrycker besvikelse över domen.
Därmed går den brittiska domstolen på samma linje som EU-domstolen, som tidigare avvisat Nestlés uppfattning att produktens utformning i sig av allmänheten uppfattas som en del av varumärkets unika identitet.
Domstolarnas uppfattning öppnar dörren för konkurrenter som vill producera chokladkex i ett liknande utförande. I bakgrunden lurar dessutom en gammal fejd mellan Nestlé och rivalen Cadbury, bolaget som motsatte sig Nestlés initiala försök att varumärkesskydda KitKats utformning 2010. Sedan dess har Nestlé i sin tur försökt blockera konkurrenten från att skydda den lila färg omger Cadburys, i Storbritannien omättligt populära, mjölkchoklad.
Nestlé planerar att överklaga domen, uppger The Guardian.