23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Burger King blir korvkiosk

Grillad korv tar plats bland hamburgarna.

Från och med den 23 februari kommer grillad varmkorv, "Grilled Dogs", vara ett stående inslag i hamburgerkedjans utbud. Korven kommer att grillas jämsides med burgarna och bestå av 100 procent nötkött. Det skriver den amerikanska tidningen Forbes.

Varmkorv är omåttligt populärt i USA. Men hittills har snabbmatsjättarna, trots försök, aldrig lyckats göra korven till en storsäljare. Amerikanerna föredrar i stället sin hotdog på evenemang som idrottsmatcher och karnevaler. En uppskattning från organisationen The National Hot Dog and Sausage Council gör gällande att amerikanerna årligen trycker i sig 11 miljarder korvar i samband i sådana sammanhang medan 9 miljarder korvar köps i butik.

Under 1990-talet och i början av 2000-talet gjorde konkurrenten McDonalds ett misslyckat försök att lansera McHotDogs. Det trots att den medgrundaren Ray Kroc tidigare dömt ut alla planer på korv i ett omtalat uttalande. Numera går det endast att beställa McHotDog i Japan.

Läs också: McDonalds nya giv: Chokladpommes


Ärkerivalens erfarenheter tycks inte skrämma Burger King.

— Vi tillämpar över 60 års grillexpertis från att göra Whoppers till att se till att Grilled Dogs blir nästa stora amerikanska ikon, säger Alex Macedo, Nordamerika-chef på Burger King, skriver Forbes.

I USA kommer "Grilled Dog" kommer att lanseras i två utföranden: "klassisk" och chili cheese. Enligt Burger King ska korvarna fått "överväldigande positiv respons" under produkttesterna.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.063