23948sdkhjf

Han ska få 4 300 anställda att växa

Food Supply ställer tre (eller kanske fyra) frågor till Lars Ohlin, som blir den första globala HR-direktören på livsmedelsjätten Atria.
Lars Ohlin är direktör för human resources på Atria Scandinavia, livsmedelsföretaget som för svenskt vidkommande bland annat är känt för varumärken som Lithells, Sibylla, Pastejköket, Lönneberga och Ridderheims.

Nu får Lars Ohlin, som arbetat på Atria sedan 2007, den nyskapade tjänsten som Executive Vice President of Human Resources på koncernnivå för Atria Plc. Det innebär att hans får ansvar för drygt 4 300 anställda i Finland, Sverige, Danmark, Ryssland och Baltikum. Han kommer samtidigt att fortsätta i rollen som HR-direktör för Atria Scandinavia.

Vad har du för förväntningar på din nya tjänst?

— Jag räknar med att få större påverkan på koncernens långsiktiga personalpolitik. Jag tror att vi måste stärka vårt employer brand för att kunna rekrytera de rätta medarbetarna inför framtidens utmaningar, säger Lars Ohlin till Food Supply.

Under de senaste åren har Lars Ohlin har varit involverad "Atrias way of work", en plattform för Atrias värdegrund och ledarskap som ska genomsyra arbetet i alla länderna. Det blir nu Lars Ohlins uppgift att implementera detta i hela koncernen.

Vad innebär "Atrias way of work" i konkreta termer?

— Vi har fyra arbetsprinciper: vi är kund- och konsumentfokuserade, vi levererar alltid kvalitet, vi utmanar för att vinna och vi är stolta över vårt arbete. Vi vill att dessa principer skall finnas i bakhuvudet på alla våra medarbetare. På så sätt kan medarbetarna känna större trygghet i att de agerar på rätt sätt när de fattar egna beslut i det dagliga arbetet.

Vad blir de största utmaningarna för dig som global HR-direktör för ett koncern med 4 300 anställda? Och vad är speciellt med att vara HR-direktör inom just livsmedelsbranschen jämfört med andra branscher?

— Den största utmaningen är väl geografin. Vår verksamhet är spridd på en mängd olika platser och det är svårt att hinna med att vara uppdaterad om vad som sker överallt. Det som är speciellt intressant med livsmedelsbranschen är att vi arbetar med produkter som engagerar alla. Alla människor måste äta och de flesta har starka synpunkter om mat.

Artikeln är en del av vårt tema om Tre frågor.

Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094