Bud Light var länge herre på öltäppan när det kommer till total försäljning runt om i världen. Men det amerikanska ölmärket fick se sig omsprunget någon gång kring 2008 — och det av ett företag som drog igång så sent som 1994.
Trots att ölen nästan uteslutande säljs och konsumeras på hemmamarknaden står kinesiska Snow i en klass för sig själv med en marknadsandel på 5,4 procent. Varumärket, som delägs av China Resources Enterprise, som äger 51 procent, och den internationella bryggjätten SAB Miller, får dock sällan lovord i smaktester. Försiktig smak, hög kolsyrehalt och ett väldigt lågt pris tycks dock vara ett framgångsrecept.
Marknadsförhållandena är stabila och det har inte skett några positionsförändringar på topp-tio-listan jämfört med 2014. Det framgår av färsk statistik från marknadsundersökningsföretaget Euromonitor.
1. Snow, Kina – 5,4 procent
2. Tsingtao, Kina – 2, 8 procent
3. Bud Light, USA – 2, 5 procent
4. Budweiser, USA – 2, 3 procent
5. Skol, Brasilien – 2,1 procent
6. Yanjing, Kina – 1, 9 procent
7. Heineken, Nederländerna – 1, 5 procent
8. Harbin, Kina – 1, 5 procent
9. Brahma, Brasilien – 1, 5 procent
10. Coors Light, USA – 1, 3 procent