23948sdkhjf
Logga in eller skapa för att spara artiklar
Få tillgång till allt innehåll på Food Supply
Ingen bindningstid eller kortinformation krävs
Gäller endast personlig prenumeration.

Max läxar upp amerikaner

"Om vi är en del av problemet har är det också vårt ansvar att vara en del av lösningen". Det säger Max i ett öppet brev till hamburgerkedjans amerikanska motsvarigheter.








Läs också: Ännu mindre rött kött på Max















Lagom till den internationella snabbmatsmässan NRA Show, som går av stapeln i Chicago, USA, om några dagar väljer Max att sticka ut. I ett öppet brev, publicerat i lördagens Chicago Tribune, utmanar Max hamburgeretablissemanget i fråga om klimatpåverkan. Klimatanpassning leder också till ökad lönsamhet, hävdar den svenska hamburgerkedjan i brevet. Uppmaningen hänger ihop med Max satsning på att tredubbla andelen vitt och grönt kött som serveras på restaurangerna till 2020. Max vd Richard Bergfors hänvisar till fjolårets klimatmöte i Paris där köttproduktionens negativa miljöpåverkan diskuterades. — Är vi en del av problemet, har vi ett ansvar för att vara en del av lösningen, säger Richard Bergfors. Sverigechefen Christoffer Bergfors: — På en global skala är vi en liten aktör. Men vi är redo att visa våra kollegor att det både är möjligt och lönsamt att göra förändringar ut ett miljöperspektiv. Vi vill utmana dem att agera på samma sätt som vi gör.

BREAKING
{{ article.headline }}
0.078