23948sdkhjf

Med Sverige i fokus

Naka samlar in pengar och erfarna medarbetare för att ta en större del av den växande marknaden för funktionella drycker. "Vi siktar högt", säger medgrundaren.
I slutet av 2014 avslutade Naka en crowdfundingrunda. Och det svenska dryckesföretaget lyckades med konststycket att samla in 553 procent av det efterfrågade kapitalet via gräsrotsfinansiering. En som var snabb att hoppa på tåget var Jon Widegren, grundade av restaurangen Flippin’ Burgers, och en drivande kraft bakom den stockholmska hamburgertrenden.

Drycken, Naka Focus, är gjord på grönt te, guarana och ginseng, har hittills sålts i liten skala i Stockholm. Och det har gått bra. Enligt företaget ligger andelen återvändande kunder på starka 45 procent.

Nu vill Naka bli större. Verksamheten ska skalas upp och förhoppningen är att ta in 1,5 färska miljoner. Återigen är det crowdfunding som är modellen. Den 23 maj öppnades en ny kampanj via crowdfunding-plattformen Fundedbyme. I skrivande stund är kampanjen tecknat till 84 procent.

Vad är målsättningen för den svenska marknaden?

— Vi siktar högt. Målsättningen är att bli den ledande aktören inom fokusdryck-segmentet de närmsta åren. Sverige är den idealiska första marknaden för en produkt som Naka därför att svenskar är hälsomedvetna, progressiva och uppskattar autentiska produkter med hög kvalitet, säger Nakas vd och medgrundare Lukas von Grebmer till Food Supply.

Han och medgrundaren Fritz Rabeler kommer att koncentrera sig på Sverige och Tyskland som under de närmaste 12 månaderna. Men Naka förhandlar redan med distributörer från hela världen.

— En stark position i Sverige till att börja med är ovärderlig för internationella framgångar, säger Lukas von Grebmer.

Det har ploppat upp många aktörer som vill vinna marknadsandelar inom fokusdryck-segmentet. Hur ser ni på konkurrensen? Och vad är det som gör att Naka sticker ut?

— Fokusdrycker hjälper oss att fokusera och prestera mentalt, att komma in i "flowet". Våra hjärnor är det mest värdefulla vi har. Den logiska konsekvensen av det här för oss på Naka är att bara använda naturliga ingredienser och att effekten inte kommer med någon krasch. Naka är gjort på grönt te (som ger l-theanin), ginseng (som ger ginsenosider) och guarana (som ger koffein), innehåller inga artificiella ingredienser eller konserveringsmedel - och det kan man känna på smaken.

I styrelsen sitter Ingmar Larsson, som tidigare var försäljningschef på Carlsberg och på Coca-Cola. Han har också haft chefpositioner inom Ica under sammanlagt ett decennium.

I maj blev amerikanska Lisa West Åkerblom ny styrelseordförande för Naka. Hon arbetade för storföretaget Intel innan hon flyttade till Sverige och det svenska ögonstyrning och blickmätning-företaget Tobii, där hon var Vice President för Products & Services.

Nakas produktkategori, så kallade funktionella drycker, är redan idag en miljardbusiness i Sverige och enligt marknadsundersökningsföretaget Mintel kommer marknaden att växa med ytterligare 40 procent till 2019. Då hoppas Naka sälja 8 miljoner flaskor per år, vilket motsvarar 2 procent av den svenska marknaden.

— Vårt segment är både i Sverige och utomlands jättestort och snabbt växande och även om vi bara kan ta en liten bit av kakan kan vi bygga någonting stort. Trenden går mer och mer mot naturliga och nyttiga produkter. Vi vill inte bara vara en del av den trenden utan också föra den framåt.

Lukas von Grebmer beskriver en produkt som ligger helt rätt i tiden.

— Nuförtiden är det tyvärr multitasking och långa, men ineffektiva timmar som gäller. Vi lever inte i prestationssamhället, vi lever i utbrändhetssamhället. Därför vill vi hjälpa folk att komma in i ett "flow", ett tillstånd där man är fokuserad till 100 procent, där allt känns lätt och nästan inget kan distrahera en. Det står vi också som varumärke för.
Kommentera en artikel
Utvalda artiklar

Nyhetsbrev

Sänd till en kollega

0.094